Kurs ESP8266 #3: Zapoznanie ze środowiskiem oraz pierwszy program

Kurs ESP8266 #3: Zapoznanie ze środowiskiem oraz pierwszy program

Cześć,
w dzisiejszej części przedstawimy środowisko programistyczne w jakim będziemy pracować, oraz napiszemy sobie proste programy. Zapraszam

Środowisko ESPlorer

Aby zacząć programować to musimy pobrać środowisko, w którym będzie się wszystko rozgrywać. Program nazywa się ESPlorer i można go pobrać stąd (KLIK!), zjeżdzamy na sam dół strony i klikamy niebieski przycisk „Download Now”.
Oprócz środowiska musimy jeszcze pobrać sterowniki do emulatora portu COM (w przypadku jak nie posiadamy w komputerze fizycznego złącza COM). Tutaj mamy do wyboru z jakiego emulatora korzystamy:

Po ściągnięciu odpowiednich dla nas sterowników pod nasz system (ważne aby wybrać odpowiednią wersję dla naszego systemu x86 / x64) instalujemy je. Gdy już to mamy to możemy przejść dalej. Zanim opiszemy jak napisać program to najpierw przedstawię środowisko oraz jak się w nim poruszać.
Przechodzimy do folderu z naszym środowiskiem i otwieramy plik ESPlorer.jar albo ESPlorer.bat (jeżeli nie mamy zainstalowanej Javy). Po otwarciu programu powinno nam się pokazać takie okno:

1

Po lewej stronie znajduje się nasze centrum programowania, gdzie będziemy pisać nasz kod, a następnie przesyłać go do ESP. Po prawej stronie znajduję się monitor portu szeregowego, gdzie będą się wyświetlać wszelkie komunikaty z naszego modułu.

Zaczniemy najpierw od opisu monitora portu COM, ponieważ jest mniej rozbudowany.

Opis monitora portu szeregowego

DTR i CTS to są sygnalizatory terminala o gotowości- odpowiednio terminal i gotowości wysyłania, po połączeniu się z ESP powinny świecić się na zielono. Duży przyciski Open odpowiada za połączenie/rozłączenie się z modułem ESP. 1200 oznacza prędkość transmisji (zalecana 9600). Strzałki powyżej oznaczają wyszukiwanie podpiętych urządzeń do portu szeregowego. Przycisk Autoscroll służy do automatycznego przewijania moniotra, a EOL od wyświetlania znaku (End-of-Line) oznaczającego koniec linii.
Z prawej strony monitora mamy dostępne 3 przyciski. Przyciskiem Format usuwamy wszystkie wgrane pliki do ESP. Po tej operacji należy ponownie uruchomić moduł. FS Info zwraca nam informację o ilości pamięci modułu oraz ile zostało wykorzystane i ile pozostało. Przycisk Reload przeładowuje środowisko
Znajdującym się poniżej przyciskom Snippet możemy przypisać programy, które mają być wysyłane do ESP. Aby tego dokonać to klikamy po prawej stronie zakładkę „Snippets”, a następnie wybieramy Edit Snippet0:

2

Snippetowi możemy przypisać nazwę przez co będzie można go łatwiej odnaleźć. Klikając Save, zapiszemy nasz program, przez co będzie dostępny nawet po ponownym uruchomieniu programu. Po wysłaniu takiego Snippetu do ESP zostanie on wykonywany, ale nie będzie zapisany w układzie. Po zapisaniu naszego programu powinno to wyglądać tak:

3

Na samym dole zostały nam Hot-Keye do niektórych funkcji:

  • Heap – zwaraca nam nam wartość sterty w bajtach

node_heap

 

 

  • Chip Info – zwraca nam wartości: Główna wersja programu(Major), Mniejsza wersja programu(Minor), Numer wersji deweloperskiej , numer ID Chipu, numer ID Pamięci flash, rozmiar pamięci flash, tryb pamięci, prędkość pamięci.

node_info

 

 

  • Chip ID- zwraca numer ID chipu

node_chipid

 

 

  • Flash ID- zwraca numer ID Pamięci

node_flashid

 

 

  • Reset – Resetuje oprogramowanie modułu

Na samym dole, gdzie znajduje się rozwijana lista, możemy wpisywać własne komendy, a następnie wysyłać je do ESP8266.

send

 

 

  • Mscichu

    Czekam na następne części kursu. Wszystko elegancko przedstawione i wytłumaczone. Dzięki za wszystko!

    • Dzięki. Takie miłe słowa tylko nas napędzają do pracy :)