Programator USBasp

2013-03-07-067Programator USB brzmi świetne w szczególności, gdy w swoim komputerze nie mam gniazda LPT, a jak mamy laptopa to w ogóle można „zapomnieć” o programowaniu. W tym artykule przedstawię swoją wersję programatora. Zapraszam.

Montaż:

Zacznijmy najpierw od zbudowania naszego programatora, w załączniku znajduję się mozaika płytki w odbiciu lustrzanym. Należy pamiętać aby gniazdo do programowania wlutować od strony ścieżek. Moja wersja różni się jedynie wielkością programatora i zamiast zworek wstawiłem Dil Switch 2, którymi ustawiamy zasilenie programowanego układu z USB i slow SCK.

usbasp schemat

Głównym układem programator jest ATMega8 do której jest dołączony kwarc 12MHZ (Q1) i kondensator 22pF (C4 i C5). Rezystor 10k (R6), kondensator 100nF (C3) filtruje zasilanie. LED1 i LED2 to kontrolki od włączonego programatora i programowania, do nich są dołączone rezystory 1k (R4 i R5), które ograniczające natężenie prądu na diodzie. R8 to pady zworki Self Programming.  
      U$2 to wtyczka USB, rezystory 68R (R1 i R2) potrzebne są do prawidłowego działania USB. Diody zenera 3,6V (D3 i D4)”pilnują” aby napięcie na liniach danych nie przekroczyło 3,6V w razie zwarcia. Złacze S1 to DIL Switch 2, którym ustawiamy czy chcemy aby do układu programowanego dostarczano napięcie z USB i Slow SCK, jakby procesor był za wolny (mniej niż 1,5MHz).

2013-03-07-064

Programowanie układu:

Aby zaprogramować uC musimy najpierw zewrzeć pady self programming po czym do wyjścia CANDA USBasp’a podłączyć programator np. STK200 albo inny. Musimy ustawić fusebity(screen przedstawia jak to trzeba zrobić):

fusbity usbasp

Po czym klikamy raz Write FS. Jak zrobiliśmy dobrze to powinno nam się jeszcze raz pokazać to okienko. Teraz wchodzimy w Buffer > Load into buffer… zmieniamy typ plików na Intel hex i wybieramy usbasp.hex, klikamy OK i programujemy. Gotowe ! twój programator powinien już działać, teraz możesz rozewrzeć pady self programming. Podłącz swój nowy programator do portu USB w komputerze i poczekaj aż pojawi się okienko „znaleziono nowy sprzęt: USBasp”(Win XP), dla windowsa 7 musimy wejść w Start > urządzenia i drukarki i tam na samym dole będzie nasz USBasp z zółtym trójkątem.
Dla windowsa XP to instalujemy sterowniki po przez menadżer urządzeń. Wchodzimy urządzenia USB, wyszukujemy USBasp i klikamy właściwości. Klikamy Aktualizuj sterowniki albo Instaluj sterowniki, wybieramy lokalizację folderu ze sterownikami i instalujemy. Jeżeli wyskoczy jakieś okienko to klikamy „mimo to kontynuuj”. Właśnie zakończyliśmy instalację USBasp. teraz wystarczy zainstalować avrdude + nakładkę burn-o-mat.

Instalacja avrdude

Oryginalne avrdude trzeba skompilować lecz w załączniku jest już skompilowany, więc pozotaje nam tylko folder avrdude skopiować do partycji C, żeby ścieżka wyglądała tak C:avrdude. Teraz musimy ściągnąć nakładkę burn-o-mat i Java Runtime Enviroment. Przed zainstalowaniem burn-o-mata musimy zainstalować JRE, aby działało bez problemu. Po zaintalowaniu obu programów, włączamy burn-o-mata po czym Settings>AVRDUDE i ustawiamy jak na obrazku:

burnomat

Po ustawieniu burnomata do pracy, wybieramy z listy nasz procesor, który programujemy,przy obszarze z napisem Flash klikamy na File.. aby wybrać wsad do uC hex i klikamy write po czym powininno ukazać się okienko „Flash written successfully”.
I tak oto dobrnęliśmy do końca „instrukcji obsługi” USBasp, mam nadzieję, że pomogłem i ten prosty programator ułatwi „życie”. Zapraszam do komentowania ;)

Plik potrzebne do USBasp’a


Dzięki za uwagę, jak chcesz być na bieżąco z postami to kliknij ‚Lubię to !‚.
Pozdrawiam ;)