Kurs Eagle: Tworzenie płytek

introW ostatniej części kursu skupiliśmy się na stworzeniu schematu. Teraz wam pokażę jak na bazie tego schematu zrobić płytkę. Do dzieła.

Najpierw włączamy nasz schemat, który zrobiliśmy i wchodzimy w File > switch to board. Po czym wyskoczy nam okienko ?create from schematic? zatwierdzamy klikając [Yes].
płytka
      Wyskoczy nam właśnie takie okienko, gdzie nie widać zbytnio naszej płytki i teraz pewnikiem trzeba by było mozolnie przerysowywać ścieżki ze schematu, ale ten program stworzony jest by nam pomóc więc wyświetlił nam takie żółte kreski. Są to nasze chwilowe ścieżki, które zamienimy we właściwe ścieżki ale zanim porobimy ścieżki to jeszcze kilka słów o warstwach. 
1.Warstwy
warswty
      Żeby tworzenie płytek szło sprawnie musimy najpierw dowiedzieć się o paru rzeczach ;). Warstwa jest to dana powłoka na której tworzy się ścieżki, stawia elementy itd. Są one po to by móc wykonywać płytki warstwami np. jedno warstwowe , dwu warstwowe i wielo warstwowe. W Eaglu natomiast mamy tylko dwie warstwy którymi są Bottom (niebieska warstwa) i Top (czerwona warstwa). W warstwie Bottom tworzy się płytki tylko jedno warstwowe i nie wymaga ona przy drukowaniu odbicia lustrzanego. Warstwa Top też służy do tworzenia płytek jednowarstwowych tylko, że montowanych powierzchniowo i do płytka dwu lub wielowarstwowych TA WARSTWA WYMAGA ODBICIA LUSTRZANEGO PRZED WYDRUKIEM.
2.Rozmieszczenie elementów
      Pewnikiem na samym początku rzuciła wam się w oczy biała ramka- jest to maksymalny rozmiar naszej płytki w wersji demonstracyjnej nie usuwamy jej bo jeszcze nam się przyda.
Rozmieszczenie elementów jest o tyle ważne żeby ścieżki były jak najkrótsze i żeby płytka była jak najmniejsza. Dlatego teraz to zaprezentuje jak powinny być rozmieszczone elementy. Zasada tworzenia płytki jest taka sama jak przy schematach – nie robimy jej na raz ! robimy ją modułowo wg. Naszego schematu, u mnie wyszło to tak:
 rozmieszczenie
3. Rozmiar ścieżki, zagięcia,  przelotki
      To jest ważny podpunkt. Moim zdaniem należy robić jak najgrubsze ścieżki, ale nie do przesady. Dla układu zasilania robię ścieżki o grubości o 32 setnych cala (0.032 inch) a do przesyłu informacji maksymalnie do 24 setnych. Rozmiar ścieżki ustawiamy w górnym pasku po kliknięciu na Wire lub Route. Zagięcia po prostu zaginają nam ścieżki. Uwaga !! unikać zaginania ścieżek pod kątem prostym bo w ten sposób przy tworzeniu płytek łatwo można o przerwanie jej. Przelotki są to przejścia między dwoma warstwami płytki jak nazwa wskazuje. Mają one za zadanie połączenie ścieżki między dwiema warstwami. Tutaj tylko pokaże jak zmienić ich średnicę robimy tak samo jak dla zmiany rozmiaru ścieżki tylko, że zmieniamy wartość Drill: (ja ustawiam 0.035 bo to jest ok. 1mm dzięki czemu łatwiej jest wywiercić otwór )
romsciez
4. Wykonywanie połączeń i przelotek
      Aby połączyć wyprowadzenia używamy narzędzia Route (nad Wire). Jest to to samo co wire tylko, że to idzie po tych żółtych kreskach. Zasada prowadzenia ścieżki jest taka sama jak w schemacie
      Wykonywanie przelotek
Czasami na płytce mamy tak trudno wszystko upchnąć na jednej warstwie tak jak w moim przypadku (na cel kursu zrobiłem takie połączenie żeby też przedstawić jak się robi przelotki). Tak jak wcześniej wspomniałem ustawiamy najpierw średnicę otworu i za pomocą Route prowadzimy ścieżkę. Jak dochodzimy do momentu, gdzie trzeba przejść na drugą warstwę to klikamy LPM  po czym środkowy przycisk myszki lub scroll żeby ścieżka zmieniała kolor i tak samo jak dochodzimy do końca to też klikamy LPM poczym scroll i ścieżka skończona.
route1