Kurs Arduino #4: Pierwszy program- migające diody, obsługa przycisków

Kurs Arduino #4: Pierwszy program- migające diody, obsługa przycisków

3.  Zmiana prędkości migania diod przy pomocy przycisków

1.2

W tym punkcie nauczymy się kolejnych dwóch funkcji. Pierwsza to funkcja digitalRead(), a druga to funkcja warunkowa if(). Funkcja digitalRead() pozwala nam na odczytanie stanu na danym pinie- czy jest to stan wysoki czy niski, natomiast funkcja if() wprowadza nam do programu warunek. To znaczy jeżeli warunek zawarty w if() zostanie spełniony to mikrokontroler przechodzi do programu, który jest w nim zawarty. Przykład:

Okej to skoro już to wiem to jesteśmy w stanie wykonać zmianę prędkości świecenia diod.  Tylko w jaki sposób zinterpretować w programie zmianę prędkości ? Możemy zrobić to na przykład, że stworzymy zmienną o nazwie czas, której wartość początkowa to zero. Zmienna ta będzie wstawiona do funkcji delay() zamiast faktycznego czasu. Jeżeli zostanie wciśnięty przycisk A to do tej zmiennej dodamy 70ms, a jak przycisk B to 200ms. Brzmi prosto, więc bierzmy się do pisania.
Na samym początku dajmy naszym przyciskom jakieś nazwy. Moje przyciski będą nazywać się A i B:

Następnie w funkcji void setup() interpretujemy te przyciski jako wejścia:

Teraz możemy przejść do funkcji void loop() i stworzyć warunki dla naszych przycisków:

Jak widać w tym programie jest realizowany warunek, że jeżeli przycisk A jest równe 0, czyli zwarte przez przyciski do masy to ma na przemiennie zapalać diody. Tak samo jak w programie wcześniej tylko, że tutaj na koniec dodałem jeszcze zgaszenie dwóch diod, ponieważ jakbym tego nie dodał to po wciśnięciu przycisku i puszczeniu go, po zakończeniu programu świeciła by się jedna dioda. Zwróć tutaj uwagę na funkcję delay() jak zostało to zrealizowane. Kolejna funkcja warunkowa będzie dla przycisku B i wygląda następująco:

Od razu widać, że jest to skopiowana wersja funkcji warunkowej dla A, z taką różnicą, że zmieniliśmy przycisk oraz wartość opóźnienia. Tak zrobiony program kompilujemy i wgrywamy do Arduino. Po zakończeniu wgrywania powinniśmy otrzymać taki efekt:

 

1.2

 

W ten sposób dotarliśmy do końca pierwszej części programowania. Mam nadzieję, że poradnik został napisany w miarę przejrzyście i zrozumiale. Po każdej części poradnika dostępne będą gotowe kody, jeżeli chciałbyś zobaczyć kod w całości, bądź masz z czymś problem. Jeżeli czegoś nie zrozumiałeś bądź chcesz się o coś zapytaj to pytaj śmiało w komentarzach. Dzięki za uwagę i do zobaczenia w kolejnej części poradnika ;)

wsady oraz schematy do tej części kursu:
Download-icon


Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o nowych częściach kursu to kliknij „Lubię to!” bądź subskrybuj naszą stronę, aby otrzymywać na adres e-mail nowości ze strony. Jeżeli masz jakieś pytania to śmiało zadawaj je na forum ; )