Kurs Arduino #3: Poznanie środowiska Arduino

Jest to ostania część wprowadzająca do środowiska Arduino. W części czwartej napiszemy już pierwszy program ; ) Żeby napisać nasz pierwszy program to musimy najpierw poznać środowisko, w którym będziemy się poruszać. Zatem zapraszam do poznania nowego środowiska jakim jest Arduino.

1.  Szykujemy się do pierwszego programu

W pierwszej kolejności musimy pobrać środowisko Arduino IDE. W tym celu udajemy się na stronę producenta i pobieramy odpowiedni nam system. Po instalacji zostajemy przywitani okienkiem jak poniżej:

main
Ekran startowy Arduino

Aby zacząć korzystać z Arduino to musimy zdefiniować jakiej płytki używamy. W tym celu wchodzimy w zakładkę „Narzędzia” znajdującą się u góry. Z rozwiniętej listy klikamy „Płytka:” i wybieramy nasz model Arduino. Poniżej znajdują się również kolejne dwa menu pod tytułem „Procesor:” oraz „Port” W menu „Procesor:” wybieramy nasz mikrokontroler, ponieważ jeden model może mieć różne rodzaje mikrokontrolerów. W zakładce „Port” wybieramy wirtualny Port COM pod jakim znajduje się nasze Arduino.

narzedzia
Zakładka „Narzędzia”

W menu „Programator:” ustawiamy programator jakim wgrywamy bootloader. Na tym etapie nic tam nie ustawiamy. Na ten moment wszystko mamy gotowe, ale skoro już to czytasz to pokaże parę innych, wbudowanych funkcji jakie ma w sobie środowisko Arduino.

 

2. Pozostałe funkcje Arduino IDE

2.1 Wgrywanie bootloadera 

Jeżeli już kiedyś programowałeś mikrokontroler to wiesz, że żeby go zaprogramować to potrzebujesz 4 pinów (MISO. MOSI, SCK, RESET = ISP), na co pozwala nam dedykowany programator typu USBasp czy też kiedyś STK200. Natomiast w Arduino odbywa się wszystko przez wbudowany port USB. Ale jak ? – pewnie się teraz zastanawiasz. Wszystko za sprawą małego programiku o nazwie bootloader, który mówiąc w skrócie pozwala nam na zaprogramowanie mikrokontrolera przy pomocy interfejsu UART (wykorztując 2 wyprowadzenia – TxD i RxD). Arduino oprócz mikrokontrolera ma jeszcze na pokładzie konwerter USB -> UART (np. FT232RL), który emuluje port COM. Dlatego w środowisku ustawiamy Port pod jakim znajduje się – jakby nie patrzeć- programator. Raz wgrany bootloader będzie „siedzieć” w mikrokontrolerze dopóki go nie skasujemy lub nadpiszemy programatorem wykorzystującym ISP, czyli np. USBasp, STK200.

2.2 Dodawanie bibliotek

Taaaak…. pod tym względem Arduino miażdży konkurencje. Środowisko Arduino ma bardzo mocno rozwiniętą tą kwestie. Wiele osób, pracujących na tej platformie tworzy własne biblioteki, dzięki którym mamy możliwość podłączać różne peryferia do naszej płytki, dobrym przykładem kontroler ruchu z konsoli Nintendo Wii – Nunchuck. Jego biblioteki są w stanie wykorzystać cały potencjał jaki dał producent (w przyszłości mam zamiar przedstawić ciekawy projekt na jego bazie). Większość tego typu biblioteki jest dostępna w internecie za darmo. Nawet jeżeli ktoś chce jakieś wynagrodzenie za bibliotekę danego peryferium i nie jest to za duża kwota, to myślę że jest tego warte, bo stworzenie takiej biblioteki to nie koniecznie jest łatwa rzecz, a zdecydowanie czasochłonna.

biblioteki
Zakładka biblioteki

 

2.3 Przykładowe programy

Producent tej platformy „dorzuca” nam na start Przykładowe programy aby lepiej poznać Arduino, lub żeby się po prostu pobawić- kto co wybiera. Myślę, że jest to bardzo dobry ruch ze strony producenta, który chce ułatwić początkującemu majsterkowiczowi wejście w świat programowania oraz jeszcze bardziej przekonać go do swojego produktu. Wśród programów możemy znaleźć między innymi program, który przy pomocy PWM zmienia nam jasność diody LED, program, który po podłączeniu buzzera odgrywa melodyjki i wiele więcej.

przyklady
Zakładka przykłady

3. Społeczność Arduino

Arduino oprócz sprzętu, oprogramowania dostarcza również społeczeństwo. Istnieje bardzo rozbudowane forum Arduino. Jak byśmy mięli jakiś problem z naszym kodem czy też jakieś braki w wiedzy to zawsze możemy tam napisać i raczej nie spotkamy się z odmową pomocy. Oczywiście rozwiązania podanego na tacy może nie otrzymacie ale na pewno was nakierują, w którym miejscu robicie błąd, lub odeślą was do tematu, w którym dany problem był poruszany. Moim zdaniem platforma Arduino jest jak najbardziej strzałem w dziesiątkę pod względem łatwości obsługi, programowania w połączeniu z dużym dostępem do bibliotek.


Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o nowych częściach kursu to kliknij „Lubię to!” bądź subskrybuj naszą stronę, aby otrzymywać na adres e-mail nowości ze strony. Jeżeli masz jakieś pytania to śmiało zadawaj je na forum ; )