Kurs Arduino #8: Obsługa LCD 16×2 20×4 HD44780

No to teraz jeszcze podnieśmy poprzeczkę i do naszego układu dodajmy diodę.
Założenie: Jeżeli wartość na przetworniku będzie większa niż 500 to dioda LED ma się zapalić, a jak będzie mniej niż 500 to dioda ma zgasnąć albo się w ogóle nie zapalać. Zatem musimy stworzyć dodatkową zmienną o nazwie „stanDiody” oraz zdefiniować dla łatwiejszego czytania programu nazwę diody. W moim przypadku to po prostu „dioda” i jest ona przypisana do pinu 10.

kurs 8.3

Teraz dopisujmy kolejną funkcję, dzięki której będziemy wyświetlać stan naszej diody. Jeżeli masz ekran tylko z dwoma wierszami to możesz spokojnie usunąć linijkę 33. i 34. i pozmieniać pozycje kursora (0,2) na (0,0) oraz (0,3) na (0,1). Postępujemy teraz jak poprzednio, czyli przypisujemy zmiennej stanDiody, odczyt cyfrowy pinu, do którego podłączyliśmy diodę oraz wyświetlamy na ekranie napis „Stan diody: ” i wysyłamy wartość zmiennej. Tyle odnośnie wyświetlania.
W tym momencie musimy utworzyć funkcję warunkową, dzięki której będziemy mogli zapalać lub gasić diodę według naszego założenia. Zatem przy pomocy funkcji if sprawdzamy, czy wartość przetwornika A/C przekroczyła 500. Jeżeli przekroczyła to zmieniamy stan diody na zapaloną. Funkcja else sprawdza warunek i odsyła do podprogramu w przypadku jego nie spełnienia. Czyli: Jeżeli wartość A/C nie przekroczyła 500 to nie zapalaj diody.
Po kompilacji programu powinniśmy uzyskać taki efekt jak na filmie poniżej:

4. Dodatkowe funkcje dla wyświetlacza LCD

Jako dodatek do tej części kursu pokaże jeszcze dodatkowe funkcje dla ekranu takie jakie mrygający kursor w dwóch wersjach oraz wygaszanie ekranu.

Mrygający kursor v1

Ten kursor pozostawia po sobie mała migające kreskę u dołu bloku ekranu.

Przykład zastosowania:

Efekt:
cursor

Mrygający kursor v2

Ten kursor natomiast mryga całym blokiem

Przykład zastosowania:

Efekt:
blink

Wygaszanie ekranu

Przy pomocy tej funkcji możemy wygaszać ekran, aby nie świecił nie potrzebnie. Tą funkcje możemy nawet lekko rozbudować, tzn. podświetlanie ekranu możemy podłączyć pod jakiś pin Arduino i np. przy pomocy przycisku możemy wyłączać ekran i podświetlanie i po ponownym wciśnięciu uruchomić ponownie.

Przykład zastosowania:

Efekt:
displayMateriały do dzisiejszej części:

Download-icon


Jeżeli chcesz być informowany na bieżąco o nowych częściach kursu to kliknij „Lubię to!” bądź subskrybuj naszą stronę, aby otrzymywać na adres e-mail nowości ze strony. Jeżeli masz jakieś pytania to śmiało zadawaj je na forum ; )